FOTOGRAFIETIPS
10 tips voor betere voedselfoto's
In dit artikel geven we je een paar simpele tips die gerechten en ingredienten er op de foto smakelijk uit laten zien. Als je meer interesse hierin hebt, dan geven we onderaan nog een paar leuke boekentips.
Tip 1: Locatie, locatie, locatie
De belangrijkste bepaler van sfeer in een voedselfoto is het gebruikte licht. Zacht daglicht is geweldig als het over eten valt. Het licht zorgt voor mooie zachte reflecties, geeft geen harde schaduwen en geeft het eten een frisse uitstraling. Ook als je binnen fotografeert, kun je daglicht gebruiken. Zet je producten dan neer in de buurt van een raam. Dit werkt vaak goed als het licht van de zijkant of schuin van achteren op je product valt. Waar je zelf gaat staan ten opzichte van het licht is dus belangrijk.
Ook professionele voedselfotografen werken vaak met daglicht, of proberen met studioverlichting de sfeer van het daglicht te benaderen. Als het licht te fel door een raam naar binnen valt, bijvoorbeeld op een zonnige dag, dan kun je het licht diffuser maken door vitrage of dun wit papier (bijvoorbeeld patroonpapier) voor het raam te hangen. In een fotostudio worden hiervoor grote softboxen gebruikt, om het licht een zachte en diffuse uitstraling te geven.
Tip 2: Gebruik geen flitser
Uit een flitser op de camera komt heel hard en gericht licht. Zoals hierboven besproken is dat licht eigenlijk helemaal niet geschikt voor een mooie voedselfoto. Er komen lelijke reflecties in het eten en het flitslicht geeft keiharde schaduwen. Deze flitser willen we dus vermijden. Als de camera op automatisch staat, bepaalt hij zelf of hij flitst. Op de P stand en de halfautomaten (S/Tv en A/Av) van de camera kiest de camera wel de belichting, maar zal de camera de flits niet gebruiken.
Tip 3: Werk vanaf statief
Als je de camera op statief zet, dan maakt het niet uit hoe lang de sluitertijd van de camera duurt. Je foto zal dan niet onscherp zijn vanwege je eigen beweging. Het heeft dus de voorkeur om op statief te werken, dan hoef je over je eigen beweging niet na te denken. Ook kan een statief handig zijn bij het bepalen van de compositie. Als je zonder trilling over te brengen op de knop wilt kunnen drukken, gebruik dan de zelfontspanner of een afstandsbediening.
De ISO waarde kun je op een statief laag instellen, bijvoorbeeld 200. Omdat je camera niet beweegt, maakt het niet uit hoe lang de sluitertijd duurt. Als je geen statief hebt, dan zul je hogere ISO waardes moeten instellen om het eten zonder trilling en zonder flits uit de hand te kunnen fotograferen.
Deze foto is zonder statief genomen. De sluitertijd is te lang om de camera stil te houden en daardoor ontstaat trillingsonscherpte.
Door bij deze foto de camera op statief te plaatsen, elimineer je deze trilling en wordt de foto wel scherp.
Tip 4: Scherptediepte
Iets wat een foto snel smakelijk maakt, is weinig scherptediepte. Hierdoor komt de nadruk op één detail te liggen en valt de rest van het voedsel in de onscherpte. Weinig scherptediepte kun je bereiken door dicht op je onderwerp te gaan staan met fotograferen, een beetje in te zoomen en een groot diafragma (laag getal) te gebruiken.
Deze foto heeft weinig scherptediepte. De cakejes staan op ongeveer 70 cm van de camera, de lens staat op 100 mm ingezoomd en het diafragma is 2.8
Deze foto is gemaakt met dezelfde instellingen, maar nu hebben we op het achterste cakeje scherpgesteld.
Deze foto is genomen met veel scherptediepte. Dit komt door het kleine diafragma (16). Het beeld is van voor tot achter scherp
Tip 5: Niet te vet
Probeer ervoor te zorgen dat je gerecht niet te vet is. Als je een klontje boter door de boontje roert dan smaakt dat wel lekker, maar op een foto geeft het vaak een onsmakelijke uitstraling als iets teveel glimt van het vet. Hou je dus in met de olijfolie over de salade totdat de foto gemaakt is.
Tip 6: Neutrale achterwand
Als je een egale achterwand wilt, kun je deze makkelijk zelf maken door een groot vel (teken)papier of karton te gebruiken. Je kunt de producten hier op leggen. Als je het van de zijkant wilt fotograferen, dus ook een achtergrond nodig hebt, kun je het papier voor de helft omhoog laten lopen, bijvoorbeeld door het aan een muur te plakken. Laat het rond omhoog lopen en maak er geen vouwen in, dan blijft je achtergrond ’eindeloos'.
Wit brood op een wit vel papier dat achter omhoog doorloopt. Hierdoor zie je geen horizon en lijkt alles eindeloos wit
Tip 7: Accessorize!
Gebruik diverse accessoires om je foto te stylen. Als je gaat eten is het handig als je eten op een bord ligt, maar dit hoeft voor de foto niet zo te zijn. Sterker nog, een bord zit vaak in de weg in je foto. Je kunt het ook eens op een andere ondergrond zoals een houten plank neerleggen. Ook serviesgoed, bestek, tafellakens, servetten, kruiden en bloemen kunnen een voedselfoto snel meer sfeer geven. Kleed alles dus aan. Ook hoeft niet ieder accessoire volledig en scherp op de foto te staan. Vaak zorgt en klein stukje ervan in de onscherpte al voor genoeg sfeer en suggestie.
Hetzelfde brood ziet er anders uit als het op een andere ondergrond ligt met wat accessoires op de achtergrond.
Tip 8: Witbalans en belichting
Bij voedsel is de juiste kleur erg belangrijk. Iedere lichtbron heeft echter zijn eigen kleur. Een TL lamp geeft bijvoorbeeld een groenige gloed, een gloeilamp weer oranje. Als de camera op de Automatische Witbalans (AWB) staat, zou hij dit er vanzelf uit moeten filteren. Dit gaat helaas niet altijd goed. Je kunt de witbalans dan zelf afstellen op de lichtbron die op het eten valt. Ook kun je fotograferen op het RAW formaat. Je camera slaat dan alle kleurinformatie op, waardoor je achteraf op de computer de juiste kleur kunt kiezen.
Bij deze foto stond de witbalans op de verkeerde lichtbron ingesteld.
Met de verkeerde witbalans krijgt je eten ook de verkeerde kleur. In dit geval was de foto op het RAW formaat gemaakt, waardoor het achteraf op de computer nog gecorrigeerd is.
Achteraf gecorrigeerde foto met de juiste witbalans
Als je eten niet ‘fris’ genoeg op de foto staat, bijvoorbeeld omdat je tegen het licht in fotografeert, kun je de belichting zelf aanpassen met de +/- knop en de foto bijvoorbeeld lichter maken op +1 of +2.
Als je zelf de witbalans of de belichting gaat veranderen, vergeet je camera dan daarna niet terug te zetten. Je camera onthoudt namelijk de ingestelde waardes.
Tip 9: Hou het eetbaar
Laat je niet misleiden door de voedselfoto’s die je op sommige verpakkingen ziet staan. Bij dit soort fotografie wordt vaak geen echt voedsel gebruikt. Het mooie bolletje roomijs wordt gemaakt van speciaal deeg, de pannenkoek wordt ingesprayd met waterafstotende impregneringsspray zodat de stroop er niet intrekt en de gebraden kip is eigenlijk een bevroren kip met schoensmeer en haarlak erop. Logisch dus dat je zelfgebraden kip er anders uitziet als hij uit de oven komt! Als je zelf aan de slag gaat, gebruik dan liever eetbare producten, dan kun je ze later ook nog gewoon opeten. Wel kun je kleine aanpassingen doen die je gerecht mooier maken. Kook de groente bijvoorbeeld kort, dan blijft de kleur mooier. En kies vastkokende aardappelen in plaats van kruimige, zodat ze niet zo snel uit elkaar vallen. Ook kun je vrij makkelijk een extra grillrandje op iets aanbrengen door er een keer met een crème brûlée brander langs te gaan.
Tip 10: Bekijk veel voorbeelden
Kijken naar foto’s werkt altijd inspirerend. Bekijk daarom kookboeken, kooktijdschriften en culinaire blogs en laat je inspireren. Als je wilt oefenen kun je ook een foto na proberen te maken. Je leert zo goed naar het licht kijken.
Boekentips
Als je meer wilt lezen over voedselfotografie en styling, dan zijn er diverse boeken over te vinden.
The Photography of Modernist Cuisine - Nathan Myhrvold
Dit boek ligt al tijdenlang bij ons op de workshoptafel, en dat is niet alleen omdat het te groot is voor onze boekenkast ;-) In het boek staat een grote collectie voedselfoto’s die voor de boekenserie Modernist Cuisine gemaakt zijn. Hierbij zijn bijzondere technieken gebruikt waarbij ingrediënten bijna microscopisch zijn gefotografeerd, of waarbij hele pannen en ovens zijn doorgezaagd om de foto’s te kunnen maken. Wat bijzonder is, is dat in het laatste hoofdstuk van het boek alle methodes worden uitgelegd. Van technieken, gebruikte camera’s en materialen en tips om het product zo te krijgen. Dus letterlijk een kijkje in de keuken van een wereldberoemde voedselfotograaf!
Wil je zelf aan de slag met voedselfotografie?
Kijk dan eens naar onze workshops voor bedrijven en groepen
Vraag hieronder vrijblijvend een offerte aan
Je kunt ons ook bellen: 0165 820 215